Kaedah Penilaian Bahasa
Pemerhatian melalui Kontrak Pembelajaran
- Dikenali juga sebagai perjanjian pembelajaran kontrak yang dibuat antara guru dan pelajar.
- Persetujuan / kontrak antara guru dengan murid (individu / kumpulan) berhubung dengan sesuatu tugasan secara bertulis.
- Ia meliputi kriteria-kriteria yang berkaitan dengan tugas berkenaan iaitu ; bentuk akhir tugasan dihasilkan - tahap manakah tugasan itu perlu disiapkan. bagaimana tugasan itu akan dilaksanakan - adakah secara individu / kumpulan. jika berkumpulan, bagaimanakah input yang diharapkan dari setiap individu yang terlibat. berapa lama dan bilakah tugasan tersebut perlu disiapkan. konsikuen yang akan diterima oleh pihak yang gagal memenuhi/mematuhi kontrak tersebut.
- Kontrak biasanya ditandatangani apabila kedua-dua pihak telah bersetuju dengan syarat-syarat/kriteria-kriteria yang telah ditetapkan.
- Pelajar mengenalpasti dan merekod.
- Menetapkan objektif dan matlamat pembelajaran kendiri.
- Mengenalpasti kaedah2 yang akan diambil untuk mencapai matlamat tersebut.
- Menetapkan jangka masa pelaksanaan untuk penghasilannya.
- Menentukan bagaimana dan pada tahap mana pencapaian matlamat pembelajaran / tugasan akan dinilai.
- Membantu pelajar membuat refleksi bukan sahaja pada akhir tugasan tetapi juga pada sepanjang proses kerjayanya iaitu dari awal hingga hasil terakhir.
Penilaian Melalui Soal Jawab
- Ia membawa maksud seorang guru akan dapat menilai murid2nya melalui soal jawab yang dilaksanakan di dalam kelas.
- Sesi soal jawab yang dilaksanakan selepas sesuatu sesi pengajaran dan pembelajaran bertujuan untuk mengetahui sejauhmanakah kefahaman murid tentang pelajaran yang telah diajar.
- Melalui soal jawab juga membolehkan guru mengetahui kelemahan murid dalam sesuatu topik / tajuk pelajaran.
- Kemudian, guru akan mencari jalan penyelesaian terhadap masalah tersebut
Rujukan :
Kamariah Abu Bakar et. al. (1999). Pengujian dan Penilaian dalam Pengajaran. Serdang: Universiti Putra
Malaysia.
Bachman Lyle F. (1990). Fundamental consideration in language testing. Oxford: Oxford University Press.
Brown James Dean, Hudson Thom. (2002). Criterion-reference language testing. Cambridge: Cambridge
University Press
Lynch, Brian K. (2003). Language assessment and programme evaluation. Edinburg : Edinburgh University Press.
McGrath, Ian. (2002). Materials evaluation and design language teaching. Edinburg: Edinburgh University Press.
No comments:
Post a Comment